close
تبلیغات در اینترنت
نکاتی درباره ی فیلمنامه نویسی
سه شنبه 29 آبان 1397
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : یاس |

در نظریهٔ فیلم، ژانر مبحثی است که برای دسته‌بندی فیلم‌ها بر اساس شباهت‌های روایتی که فیلم بر آن‌ها بنا شده است. بیشتر نظریات در باب ژانر فیلم‌ها از مفاهیم نقد ژانر ادبی وام گرفته شده است. با توجه به موضوع ژانر در متن ادبی، روش‌های مختلفی برای برخورد با مسئلهٔ ژانر و تعریف و دسته‌بندی آن‌ها وجود دارد. علاوه بر تفاوت اصلی بین ژانر مستند و داستانی در فیلم، ژانر می‌تواند در گونه‌های دیگری نیز تقسیم‌بندی شود.

فیلم‌های داستانی اکثراً بر اساس موقعیت، موضوع، حالت و قالبشان دسته‌بندی می‌شوند. منظور از موقعیت محیط و اجتماعی است که داستان در آن اتفاق می‌افتد. تم یا موضوع اشاره به مفاهیم و مباحثی می‌کند که فیلم حول‌وحوش آن می‌گردد و در آن باره داستان خویش را بیان می‌کند. به لحن احساسی فیلم حالت می‌گویند. قالب نیز به روشی که فیلم تصویربرداری شده اشاره می‌کند (مثل عدسی آنامورفیک) یا طرق دیگر ارائهٔ تصویر (مثل لنز ۳۵ م.م، ۱۶ م.م یا ۸ م.م). روش دیگر دسته‌بندی ژانرهای فیلم بر اساس هدف حضار است. بعضی از نظریه‌پردازان فیلم به دو مؤلفهٔ قالب و هدف مخاطب در دسته‌بندی ژانر اعتقاد ندارند. اکثر اوقات شاخه‌بندی ژانرهای فیلم به زیرژانرها منتهی می‌شود. بعضی اوقات ژانر دوگانه‌ای از ترکیب دو ژانر تعریف می‌شود مثلاً ژانر فیلم از نوع وحشت و علمی-تخیلی برای فیلم بیگانگان

مفهوم ژانر، برگرفته از کلمه‌ای فرانسوی به معنای «نوع»، «دسته» و مشتق از واژهٔ لاتین genus است. تا پیش از قرن بیستم نام‌های ژانری به عنوان رده‌هایی عام برای تنظیم و دسته‌بندی شمار زیادی از متون، کاربرد گسترده‌ای داشتند. به‌ویژه این مفهوم نقش مهمی در طبقه‌بندی و ارزش‌گذاری ادبیات ایفا کرده بود. در بررسی‌های ادبی، اصطلاح ژانر به اشکال مختلف به کار می‌رود تا به تمایزهای میان انواع متن اشاره کند: نوع نمایشی (حماسی/تغزلی/دراماتیک)، نوع رابطه با واقعیت (داستانی/غیرداستانی)، نوع پی رنگ (کمدی/ تراژدی)، ماهیت محتوا (رمان احساساتی/رمان تاریخی/رمان ماجرایی) و…

جنت استیگر می‌گوید که فیلم‌های هالیوودی ژانر اصیلی نیستند زیرا بیشتر آن‌ها مخلوطی از طرح‌های عشق‌محور ژانر عاشقانه با ژانرهای دیگرند. استیگر ادعا می‌کند که ژانر فیلم می‌تواند به چهار روش تعیین شود. «شیوهٔ ایده‌آلیستی» در مورد فیلم با استانداردهای از پیش تعیین شده قضاوت می‌کند. «شیوهٔ تجربی» با مقایسهٔ فیلم با فیلم‌هایی که در حال حاضر به طور قطعی به ژانری اختصاص داده شده اند. «شیوهٔ مقدم» با استفاده از مؤلفه‌های ژانری که قبلاً تعریف شده اند. «شیوهٔ قرارداد اجتماعی» بر اساس توافقات موجود درون‌اجتماعی به بررسی این کار می‌پردازد. جیم کولینز ادعا می‌کند که از ۱۹۸۰، فیلم‌های هالیوودی تحت تأثیر تمایل به ....

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : دوشنبه 04 دي 1391 | نظرات () بازدید : 25
نویسنده : یاس |

ساختار فیملنامه

صحنه. کنشی است دردرون یک کشمکش در زمان وفضایی کم و بیش پیوسته که ارزش را وارد زندگی شخصیت می کند

نکته: صحنه ای که فقط برای معرفی است باید دورریخته شود.اگر زمان یا مکان تغییر کند صحنه هم عوض میشود.

منظوراز ارزش مثبت یا منفی باشد مرده/ زنده حقیقت /دروغ هیجان /کسالت وفاداری /خیانت امید/ یاس

سکانس. مجموعه ای از۲ تا ۵ صحنه است که تاثیر پایانی آن بیشتراز تمام صحنه هاست.

نکته: خوب است هرسکانس نامی داشته مثلا اگرشخصیت بی کار است ودرحال پیداکردن شغل است نام سکانس بدست آوردن شغل با اینکار بررسی هر سکانس که چه هدفی دارد برای حذف کردن نکات غیر ضروری راحتتر است

پرده.تعدادی سکانس که در صحنه نهایی به نقطه اوج می رسند.صحنه ای که موجب دگرگونی عمده ارزشها میشود

داستان.تشکیل شده از چند پرده.

......

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 08 آذر 1391 | نظرات () بازدید : 21
نویسنده : یاس |

اول ازهمه مثل اکثر کارها  باید استعداد و علاقه داشته باشید.

هدف خود را ازنوشتن مشخص کنید.درمورد چه موضوعی میخواهید بنویسید؟!

به اتفاقات اطراف ، تمام رفتارها و صحبت ها با چشم سوم خود که چشم یک نویسنده است نگاه کنید.

شروع کنید از خودتان بنویسید از دوستان، آشنایان و تمام ماجراهای دوست داشتنیتان و حتی ماجراهایی که تنفرانگیزند!

ایده های نو داشته باشید.

قوانین را یاد بگیرید ولی زیاد پایبندشان نباشید.

جزئیات را به خاطر بسپارید و برای نوشتن جملات از مضارع التزامی استفاده کنید.

دیالوگ ها را از درون جملات روزمره پیدا کنید.سپس  به شیوه یک فیلمنامه نویس از آنها بهره ببرید.

هر صفحه نوشته شما شامل یک دقیقه فیلم میشود.

حالات شخصیتها را مجسم کرده و با آنها زندگی کنید.

هر آنچه که میبینید را به قلم بیاورید بدون هیچ محدودیتی.

همیشه با شور و شوق دست به قلم ببرید تا اشتیاق شما به مخاطب نیز انتقال داده شود.

مخاطب را غافلگیر کنید.{یک قدم جلوتر}

کشمکش و درگیری ایجاد کنید.

فیلم های قهرمان و ضد قهرمان {درام} کمک آموزشی های تقریبا رایگانی هستند.

نقد بخوانید و نقد کنید.

بدلی از خودتان بسازید.

زیاد سراغ رمانهای عاشقانه و تک محتوایی نروید.

شعور مخاطب را در حد بسیار بالایی در نظر بگیرید.

شما در فیلمنامه سه پرده دارید با سه نقطه عطف.طرح مسئله بحران اولیه و هیجان ابتدایی.درواقع شما توی این بخش فرصت دارید که مخاطب رو با علاقه به ادامه داستان پیش ببرید.بعدازاون عناصر پی ریزی شده درپرده اول رو دچار یه آرامش نسبی میکنید {ازنظر مخاطب }اما درواقع اوضاع داره بدتر میشه.بحران اصلی در پرده سوم شکل میگیره و درواقع سرنوشت داستان شما و شخصیتهاتون اینجا مشخص میشه.

درگیری عاطفی رو یادتون نره حتی اگه فیلمنامه کاملا جنایی و یا اکشن بود.

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 01 آذر 1391 | نظرات () بازدید : 29

ااااا تاریخ : پنجشنبه 18 مهر 1392
متروک........ تاریخ : جمعه 04 اسفند 1391
متروک........ تاریخ : جمعه 04 اسفند 1391
تولدی دیگر تاریخ : پنجشنبه 26 بهمن 1391
مسلخ تاریخ : یکشنبه 22 بهمن 1391
اطلس ابر تاریخ : پنجشنبه 19 بهمن 1391
فیلم..... تاریخ : یکشنبه 15 بهمن 1391
من و بارون تاریخ : پنجشنبه 12 بهمن 1391
میدون مین "از استخوان خوک و دست های جذامی" تاریخ : پنجشنبه 12 بهمن 1391
اسکای فال "سری سوم جیمز باند" تاریخ : چهارشنبه 11 بهمن 1391


انجمن نویسندگان ما می رویم و آیا درپی ما یادی از درها خواهد گذشت؟! ما می گذریم وآیا غمی به جای ما درسایه ها خواهد نشست؟! دوستان لطفا نظر بدید تا بتونم وب رو به خوبی به روز رسانی کنم. مایلم بدونم نظرات شما راجع به نوشته ها چیه؟!! متشکرم که از این وب بازدید میکنید.
بالای صفحه
انجمن نویسندگان
firefox
opera
google chrome
safari